بهترین داروی تجویزی برای هموروئید چیست؟ راهکارها

داروی تجویزی برای هموروئید

داروی تجویزی برای هموروئید

خلاصه

هموروئید یا بواسیر، یک مشکل شایع در سیستم گوارش است که معمولاً با رگ های خونی متورم شده در اطراف یا داخل راست روده همراه است. این وضعیت می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود و گاهی حتی با خارش و تحریک در ناحیه آسیب دیده همراه باشد. در موارد شدیدتر، بواسیر ممکن است ترکیده شده و به خونریزی بیانجامد.

با وجود عدم شناخت یک علت مشخص برای بواسیر، اکثر تخصصی‌ها معتقدند که عوامل متعددی از جمله عادات روزانه، چاقی، کمبود فعالیت و رژیم‌های غذایی با کمبود فیبر می‌توانند نقش آفرین باشند.

داروی تجویزی برای هموروئید
داروی تجویزی برای هموروئید

درمان بواسیر از طریق راه‌های متنوعی امکان‌پذیر است. استفاده از کرم‌های موضعی، روش‌های غیرتهاجمی و حتی جراحی می‌توانند از جمله راه‌های درمانی باشند. هر فرد بر اساس شدت و ویژگی‌های بواسیر خود، بهترین روش درمانی را انتخاب خواهد کرد. همچنین، اصلاح عادات زندگی از جمله افزایش فعالیت و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نیز می‌تواند به بهبود و پیشگیری از تجدید ظهور بواسیر کمک کند.

هموروئید یک بیماری شایع است که معمولا از هر 20 آمریکایی 1 نفر را در طول زندگی خود مبتلا می کند. حدود نیمی از مردم تا 50 سالگی به هموروئید مبتلا خواهند شد. اگرچه بواسیر شایع است، اما اغلب باعث ناراحتی یا بی میلی افراد به دنبال درمان می شود.

درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند، اما اغلب لازم است از یک درمان قوی برای درمان هموروئید استفاده کنید.

این مقاله نگاهی دقیق‌تر به نحوه بروز هموروئید دارد و بهترین گزینه‌های درمانی برای کمک به مدیریت بیماری‌تان چیست.

هموروئید چیست؟

هموروئیدها – که گاهی اوقات به آنها انبوه می گویند – سیاهرگ ها یا رگ های خونی متورم هستند که در مقعد یا پایین رکتوم ایجاد می شوند. آنها همچنین ممکن است پرولاپس داشته باشند، به این معنی که ممکن است از مقعد خارج شوند.

دو نوع هموروئید وجود دارد:

هموروئیدهای داخلی که در داخل راست روده ایجاد می شوند و اغلب درد کمتری دارند، اما ممکن است شروع به بیرون زدگی کنند. اگر برآمدگی ذرات مخاط و مدفوع را جمع کند (خارش) می تواند منجر به عفونت و تحریک شود.

هموروئید خارجی روی مقعد یا اطراف آن ایجاد می شود و ممکن است باعث ناراحتی شود. ممکن است لخته های خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود که می تواند منجر به درد ناگهانی و شدید شود. هنگامی که لخته حل می شود، پوست اضافی باقی مانده دچار خارش و تحریک می شود.

چگونه بفهمم که هموروئید دارم؟

علائم و نشانه های هموروئید تا حد زیادی به نوع هموروئیدی که ایجاد می شود بستگی دارد. علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • درد یا خارش در اطراف یا داخل ناحیه تحتانی مقعد
  • تورم یا برجستگی در اطراف ناحیه
  • حرکات روده قرمز روشن بلافاصله پس از آن
  • وجود خون در مدفوع که ممکن است آنها را مایل به قرمز یا قیری رنگ کند
  • بافت برآمده در ناحیه مقعد
  • پوست تحریک شده یا ملتهب
  • کنترل ضعیف بر ادرار یا حرکات روده (بی اختیاری)
داروی تجویزی برای هموروئید
داروی تجویزی برای هموروئید

چه چیزی باعث هموروئید می شود؟

همیشه دلیلی برای هموروئید وجود ندارد و اغلب بدون دلیل ایجاد می شوند. با این حال، آنها معمولاً با:

  1. حملات مزمن و مکرر یبوست یا اسهال
  2. زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  3. نشستن برای مدت طولانی

نکته کلیدی: چه چیزی خطر ابتلا به هموروئید را در من افزایش می دهد؟
چند عامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به هموروئید قرار دهد. این شامل:

  • چاقی
  • بارداری
  • ضعف عضلات مقعد ناشی از سن بالا، جراحی یا مقاربت
  • عدم فعالیت بدنی
  • داشتن رژیم غذایی کم فیبر

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

هموروئید باید توسط یک متخصص تشخیص داده شود. اگرچه ممکن است صحبت کردن در مورد آن ناراحت کننده باشد، اما اگر مشکوک به هموروئید علامت دار هستید باید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. آنها از شما سوالاتی در مورد علائم، سابقه پزشکی و هر دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید می پرسند.

آنها نگاهی به ناحیه آسیب دیده می اندازند تا به تشخیص شدت بیماری و اینکه آیا شما هموروئید داخلی یا خارجی دارید یا خیر. معاینه فیزیکی قسمت تحتانی راست روده برای پزشکان ضروری است تا مشخص شود که آیا رشد غیرطبیعی مانند پولیپ یا تومور وجود دارد که باید برداشته یا درمان شود.

راه دیگر برای تشخیص هموروئید آنوسکوپی است. این روش شامل یک دستگاه آندوسکوپی است که در رکتوم قرار می گیرد.پزشک شما ممکن است از این دستگاه برای بررسی دیواره داخلی رکتوم و کانال مقعد استفاده کند. این معمولا نسبتا بدون درد است اما ممکن است برای برخی افراد ناراحت کننده باشد.

داروی تجویزی برای هموروئید
داروی تجویزی برای هموروئید

هموروئید چگونه درمان می شود؟

روش های مختلفی برای درمان بواسیر در خانه و با انواع مختلف دارو وجود دارد.درمان شما به نوع هموروئید و شدت تشخیص شما بستگی دارد. درمان های بدون نسخه (OTC) و تجویزی راه های مختلفی برای درمان بواسیر با داروهای موضعی OTC و داروهای تجویزی وجود دارد.

این محصولات معمولاً مسکن‌های موضعی مانند کرم‌ها، ژل‌ها یا لوسیون‌ها هستند که می‌توانند علائم را کاهش داده و هموروئید را التیام بخشند.دو ماده متداول که باید به دنبال آنها باشید هیدروکورتیزون و پراموکسین هستند. این مواد محبوب برای درمان هموروئید در فرمول های نسخه ای یا OTC موجود است.

پزشک شما قادر خواهد بود بهترین گزینه را برای مدیریت وضعیت شما توصیه کند.

داروی تجویزی برای هموروئید

داروی تجویزی برای هموروئید استروئیدها

کرم‌های حاوی آماده‌سازی موضعی استروئیدها – مانند هیدروکورتیزون یا Anusol-HC – برای کمک به کاهش تورم، قرمزی و تحریک محبوب هستند.

داروی تجویزی برای هموروئید محافظ ها

برخی از درمان های OTC ممکن است حاوی موادی باشند که می توانند از پوست در برابر تحریک بیشتر محافظت کنند. محافظ ها همچنین ممکن است از خشکی جلوگیری کرده و به تسکین ناحیه آسیب دیده کمک کنند.

بیشتر مواد محافظ با موادی مانند روغن معدنی یا نفت خام فرموله می شوند. همچنین می توانید از ژله نفتی که معمولاً به عنوان وازلین شناخته می شود استفاده کنید.

داروی تجویزی برای هموروئید ضد احتقان ها

یکی دیگر از گزینه های OTC، محصولات ضد احتقان – همچنین به عنوان فنیل افرین رکتوم شناخته می شود – است که رگ های خونی را برای بهبود هموروئید کوچک می کند. این همچنین می تواند به تسکین سوزش و تورم اطراف ناحیه آسیب دیده کمک کند.

داروی تجویزی برای هموروئید قابض ها

از محصولات قابض مانند فندق جادوگر می توان برای محافظت و تسکین نواحی تحریک شده اطراف راست روده استفاده کرد. همچنین ممکن است به کاهش ناراحتی و سوزش کمک کند.

بی حس کننده های موضعی

بسیاری از گزینه های درمانی OTC برای هموروئید ممکن است حاوی بی حس کننده های موضعی باشند تا به کاهش درد و درد کمک کنند. آنها معمولا یک اثر بی حس کننده ایجاد می کنند که ناراحتی را کاهش می دهد.

این محصولات معمولاً فقط برای هموروئید خارجی استفاده می شوند و نباید در داخل ناحیه مقعد استفاده شوند.

داروهای بیهوشی رایج عبارتند از:

  • پراموکسین (Proctofoam HC)
  • لیدوکائین (Ana-Lex)
  • بنزوکائین

عمل جراحی

برای موارد شدیدتر هموروئید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک روش جراحی را برای حذف رشد توصیه کند. جراحی هموروئید – که به آن هموروئیدکتومی اکسیزیونال نیز گفته می شود – شامل یک جراح کولون و رکتوم است که با استفاده از یک ابزار تیز، رشد را از بدن جدا می کند.

اگر پزشک شما تومورها یا برآمدگی هایی در اطراف ناحیه آسیب دیده پیدا کرده باشد، یا اگر بواسیر به درمان های دیگر پاسخ نداده باشد، این ممکن است بهترین گزینه باشد. همچنین یکی از بهترین درمان ها برای تسکین هموروئید و اطمینان از عدم تکرار آنها است.

داروی تجویزی برای هموروئید
داروی تجویزی برای هموروئید

نکته کلیدی: آیا راه های غیر جراحی برای درمان هموروئید وجود دارد؟

اگر علائم شما ادامه پیدا کرد و جراحی گزینه ای نیست، چند روش غیرجراحی وجود دارد که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند.

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بستن با باند لاستیکی: این روش پرکاربردترین روش غیرجراحی برای درمان هموروئید است. این شامل یک نوار الاستیک کوچک است که به کانال مقعد وارد می شود و به اطراف پایه بسته می شود و جریان خون هموروئید را قطع می کند. بواسیر و الاستیک ظرف چند هفته از بین می روند.

پس از عمل، باید دو تا سه روز استراحت کنید و از حمل وسایل سنگین یا زور زدن خودداری کنید. خونریزی نیز ممکن است رخ دهد، اما این یک بخش طبیعی از روش است.

انعقاد درمانی: این روش شامل استفاده از گرما، لیزر یا جریان الکتریکی برای قطع خون رسانی به هموروئید است. هنگامی که هموروئیدها کوچک می شوند و می میرند، بافت اسکار روی دیواره مقعد تشکیل می شود تا وریدهای مجاور را در جای خود نگه دارد و از برآمدگی جلوگیری کند.
شما می توانید یک بواسیر را در یک زمان با انعقاد درمانی با یک دوره 10-14 روزه بین جلسات درمان کنید.

اسکلروتراپی: این گزینه درمانی شامل تزریق یک محلول شیمیایی به رگ های خونی یا بافت هموروئید است. مواد شیمیایی باعث ایجاد واکنشی می شود که در جریان خون داخل هموروئید اختلال ایجاد می کند و باعث پژمرده شدن و مرگ آن می شود. به طور طبیعی می افتد.
اگرچه اینها حرفه ای غیر جراحی هستند اقدامات، هنوز باید توسط یک متخصص پزشکی مجاز انجام شود.

همچنین بخوانید : لیفتینگ پوست صورت ! راهکاری برای اعتماد به نفس در زنان

بهترین داروی تجویزی برای هموروئید کدامند؟

تشخیص نوع مناسب داروی تجویزی برای هموروئید برای شرایط شما ممکن است دشوار باشد. موثرترین درمان های هموروئید اغلب حاوی هیدروکورتیزون، پراموکسین یا نیتروگلیسیرین است.

نام های تجاری رایج داروی تجویزی برای هموروئید عبارتند از:

  • آنالپرام
  • پرامازون
  • مزپاروکس
  • پروتوکرم HC
  • Anusol-AC (شیاف)
  • پروتوکورت (شیاف)
  • Rectiv
  • پماد نیفدیپین

همچنین می‌توانید ترکیبی از هیدروکورتیزون و لیدوکائین – همچنین Ana-Lex – را برای درمان قوی‌تر امتحان کنید. اگرچه این محصولات به‌عنوان گزینه‌های OTC در دسترس هستند، پزشک شما ممکن است یک فرمول قوی تجویز کند.

درمانهای خانگی

برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند برای درمان هموروئید و کمک به مدیریت علائم خود مؤثر باشند. همچنین اگر می‌خواهید ابتدا رویکرد محافظه‌کارانه‌تری داشته باشید و از دارو دوری کنید، می‌توانید درمان‌های خانگی را امتحان کنید.موارد زیر کارهای رایجی است که می توانید در خانه انجام دهید یا از آنها استفاده کنید و ممکن است به کاهش علائم هموروئید کمک کند.

داروی تجویزی برای هموروئید
داروی تجویزی برای هموروئید

حمام سیتز منظم داشته باشید: حمام سیتز حمام های گرم و کم عمقی هستند که مردم اغلب برای تمیز کردن ناحیه مقعد از آن استفاده می کنند. همچنین می تواند راهی موثر برای تسکین و کاهش درد، تحریک و خارش باشد.مطمئن شوید که حداقل 10 تا 15 دقیقه در حمام بنشینید و خود را با حوله خشک کنید. از مالیدن ناحیه مقعد خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث تشدید تحریک شود.

مکمل های فیبر مصرف کنید: گنجاندن مکمل های فیبر در برنامه روزانه می تواند به کاهش خطر خونریزی و التهاب هموروئید کمک کند.
همچنین حرکات روده را کمی آسان تر و سخت تر می کند و خطر ابتلا به هموروئید را در آینده به حداقل می رساند.

استفاده از آلوئه ورا: آلوئه ورا یک ماده تسکین دهنده شناخته شده به دلیل خواص ضد التهابی آن است.با توجه به ظریف و حساس بودن ناحیه مقعد، توصیه می شود که فقط پس از انجام آزمایش پچ روی مچ دست داخلی خود، از آلوئه ورا خالص استفاده کنید. 24 تا 48 ساعت صبر کنید تا مشخص شود آیا واکنشی دارید یا خیر.

از کمپرس سرد استفاده کنید: اگر نمی خواهید از آلوئه ورا استفاده کنید، می توانید از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. این می تواند به کاهش تورم و ناراحتی کمک کند. برای بهترین نتیجه، یک کیسه یخ پیچیده شده با پارچه را به مدت 10-15 دقیقه روی ناحیه مقعد قرار دهید.
مهم است که همیشه به علائم خود توجه داشته باشید و بر بهبود یا عدم بهبود آنها نظارت کنید. اگر بهبود نیافتند یا در عرض یک هفته بدتر شدند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

نکته کلیدی: آیا هموروئید خود به خود از بین می رود؟

در بیشتر موارد، در صورت ایجاد تغییر در شیوه زندگی، بواسیر می تواند بدون درمان های تهاجمی برطرف شود.اینها ممکن است شامل خوردن غذاهای پر فیبر، نوشیدن مایعات زیاد و ورزش منظم باشد.اگرچه آنها می توانند خود به خود از بین بروند، اما همیشه باید بواسیر را تحت نظر داشت تا ببیند آیا بدتر می شود یا خیر.

هموروئید درمان نشده می تواند باعث تحریک، درد و ناراحتی قابل توجهی شود. همچنین ممکن است ترکیده و باعث خونریزی شوند.هموروئید پرولاپس ممکن است نیاز به یک روش جراحی داشته باشد تا در صورت عدم درمان برای مدت طولانی به بدن بازگردانده شود.

آیا درمان هموروئید عوارض جانبی دارد؟

اگرچه اکثر درمان های هموروئید بی خطر در نظر گرفته می شوند، ممکن است عوارض جانبی و واکنش های نامطلوب رخ دهد.

بیایید نگاهی بیندازیم که آن ها چیستند:

  • تحریک پوست در جایی که کرم، ژل یا پماد استفاده می شود
  • خونریزی مقعدی و تحریک شدید
  • واکنش آلرژیک (بثورات، تورم یا کهیر)
  • افزایش فشار خون
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

اگر از یک درمان مبتنی بر استروئید استفاده می کنید، توصیه می شود بعد از یک هفته استفاده از آن را متوقف کنید. استفاده طولانی مدت می تواند منجر به آسیب پوست شود.همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در این بخش، باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

نکته کلیدی: اثرات دراز مدت هموروئید چیست؟

عوارض طولانی مدت یا عوارض ناشی از هموروئید نادر است اما ممکن است در برخی موارد رخ دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی: این وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به سلول های دیگر ندارد. از دست دادن خون مزمن ناشی از هموروئید ممکن است باعث ایجاد کم خونی شود.

لخته های خون: لخته ها ممکن است گهگاه در هموروئیدهای موجود ایجاد شوند. اگرچه این خطرناک نیست، اما می تواند دردناک باشد و نیاز به تخلیه دستی دارد.

هموروئید خفه شده: این وضعیت زمانی رخ می دهد که خون رسانی به یک هموروئید داخلی قطع می شود و باعث حملات شدید درد می شود.

چگونه می توانم از ابتلا به هموروئید جلوگیری کنم؟

اگرچه علل هموروئید کاملاً مشخص نیست، اما تعدادی از کارها وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ابتلا به آن در وهله اول انجام دهید.

اینها عمدتاً شامل ایجاد تغییرات در سبک زندگی و گنجاندن عادات سالم تر در برنامه روزانه شما می شود. همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به جای تأخیر در دفع مدفوع، زمانی که نیاز دارید به دستشویی بروید. انتظار می تواند باعث یبوست مزمن شود که می تواند به هموروئید کمک کند.
  • زمان زیادی را در توالت صرف نکنید. این می تواند باعث شود که در حین اجابت مزاج فشار بیاورید که فشار بیشتری بر رگ های خونی شما وارد می کند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم که شامل نوشیدن آب فراوان، خوردن فیبر بیشتر و اجتناب از محصولات لاکتوز مانند شیر و پنیر است.
  • برای جلوگیری از کم تحرکی و افزایش خطر ابتلا به هموروئید، به طور منظم ورزش کنید.
  • گنجاندن این عادات و تغییرات در برنامه روزانه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به هموروئید و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

آیا نگران این هستید که ممکن است هموروئید داشته باشید؟

اگرچه هموروئید می تواند ناراحت کننده باشد، اما بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار هموروئید می شوند. اگر هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه می کنید، به LifeMD مراجعه کنید تا با یک پزشک یا پرستار دارای گواهی هیئت مدیره یک قرار ملاقات از راه دور بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید