کافئین یا کراتین ؟ تاثیر بر عملکردهای شناختی و فیزیکی

کافئین یا کراتین

در مطالعه‌ای که اخیراً در Nutrients منتشر شده است، محققان اثرات فردی و ترکیبی کافئین و کراتین نیترات را بر عملکرد شناختی و تمرینی ورزشکارانی که با تمرینات مقاومتی تمرین کرده‌اند مورد بررسی قرار دادند.

زمینه کافئین یا کراتین

کافئین یا کراتین مکمل های غذایی هستند که توانایی افزایش تمرین و عملکرد ورزشی را نشان داده اند. کافئین قدرت، استقامت عضلانی و عملکرد بی هوازی را از طریق اتصال به گیرنده های آدنوزین، یعنی زیرگروه A2A، بهبود می بخشد.

همچنین درد را کاهش داده و تحریک پذیری نورون ها را افزایش می دهد. کراتین در طول تمرینات بی هوازی جایگزین آدنوزین تری فسفات (ATP) می شود و در نتیجه توان خروجی کوتاه مدت و حجم تمرین را افزایش می دهد. با این حال، تعامل بین کافئین یا کراتین نامشخص است.

کافئین یا کراتین
کافئین یا کراتین

در مورد مطالعه کافئین یا کراتین

در کارآزمایی دوسوکور کافئین یا کراتین ، تصادفی، متقاطع و کنترل شده با دارونما، محققان دانشگاه ایالتی جکسونویل اثرات هفت روزه کافئین با دوز بالا، کراتین نیترات و ترکیب آنها را بر عملکرد شدید ورزش متناوب و توجه ذهنی در مقاومت مورد بررسی قرار دادند. ورزشکاران آموزش دیده این تیم شامل افراد 18 تا 40 ساله با بیش از 2.0 سال تجربه در ورزش های مقاومتی چند مفصلی، بدون سابقه بیماری های متابولیک (مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های تیروئید، آریتمی) و بدون استفاده از داروهای تجویزی بود.

آنها افراد کم وزن یا چاق (شاخص توده بدنی زیر 18.5 یا بالاتر از 24.9)، سیگاری ها، کسانی که بیش از 12 نوشیدنی الکلی در هفته مصرف می کردند و کسانی که به محرک های طبیعی مانند کافئین حساسیت داشتند را حذف کردند.

محققان این مطالعه کافئین یا کراتین را در محیط های کنترل شده انجام دادند که شامل 12 ساعت ناشتا و 48 ساعت استراحت از ورزش، کافئین و برخی داروها و مکمل ها بود.

آنها به 12 ورزشکار مرد تمرین مقاومتی

  • کراتین نیترات [CN: (4 گرم کراتین؛ 1 گرم نیترات)
  • 5.0 گرم در روز به علاوه 0.7 گرم در روز مالتودکسترین
  • کافئین (CAF: 400 میلی گرم در روز + 5 گرم در روز مالتودکسترین) ارائه کردند. یا مخلوطی از این دو.

آزمودنی ها تمرینات مقاومتی استاندارد شده (پرس نیمکت و پا در 70% 1RM) و تست توان بی هوازی وینگیت را تکمیل کردند. محققان عملکرد شناختی و پاسخ های قلبی عروقی آنها را 45 دقیقه پس از آزمایش ارزیابی کردند.

همچنین بخوانید : گانودرما چیست و از کجا تهیه کنیم

پس از آزمون عملکرد شناختی، آنها آمادگی عملکرد شرکت کنندگان را با استفاده از مقیاس آنالوگ بصری (VAS) اندازه گیری کردند. شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌های دقیقی را برای ارزیابی کیفیت خواب، مصرف قهوه و هرگونه عوارض جانبی که ممکن است با آن مواجه شده‌اند تکمیل کنند.

ورزشکاران نمونه های خونی را برای بررسی ایمنی ارائه کردند که شامل کراتین کیناز (CK)، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) بود.

محققان یک پروفایل لیپیدی کامل برای ارزیابی کلسترول تام (TC)، لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL)، لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL)، لیپوپروتئین های با چگالی بسیار کم (VLDL) و تری گلیسیرید (TG) انجام دادند.

شرکت کنندگان چهار مجموعه از خاطرات غذایی سه روزه را برای ارزیابی مصرف رژیم غذایی خود تکمیل کردند. برای ارزیابی تأثیر مکمل‌های غذایی بر توجه، سرعت پردازش و انعطاف‌پذیری شناختی از آزمون استروپ ورد-رنگ استفاده شد.

کافئین یا کراتین
کافئین یا کراتین

نتایج

درمان ترکیبی کراتین نیترات و کافئین به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را بهبود بخشید، به ویژه در آزمون های تداخل شناختی، در حالی که تأثیر کمی بر عملکرد ورزشی کوتاه مدت داشت.

تست تداخل کلمه-رنگ Stroop اثر متقابل قابل توجهی را بین دو مکمل نشان داد، با درمان CO میانگین امتیاز بالاتری نسبت به درمان CN ایجاد کرد. یافته ها نشان می دهد که مکمل های ترکیبی به طور قابل توجهی بر پردازش شناختی تأثیر می گذارد.

با این حال، هیچ نوع مکملی بهبود عملکرد واضحی را در تمام یا بیشتر نتایج نشان نداد، که نشان دهنده تعامل پیچیده بین کافئین و کراتین است.

دستاوردهای مشاهده شده از پایه در تست های تداخل رنگ استروپ و رنگ-واژه پس از مکمل CO  کافئین یا کراتین با تحقیقات قبلی که مزایای شناختی کراتین را تایید می کند، مطابقت دارد.

بهبود عملکرد شناختی در گروه CO ممکن است نشان دهنده تأثیر هم افزایی کراتین در هنگام جفت شدن با CAF باشد، شاید مزایای شناختی را از طریق فعال سازی بالاتر قشر پیش پیشانی افزایش دهد.

محققان همچنین دریافتند که مکمل کراتین در روش‌های مختلف ورزشی، به‌ویژه ورزش‌های استقامتی، و در شرایطی که توده اضافی بدن ممکن است عملکرد را مختل کند، اثرات متفاوتی دارد.

کافئین یا کراتین
کافئین یا کراتین

یافته‌های تست Wingate کافئین یا کراتین

یافته‌های تست Wingate کافئین یا کراتین عملکرد ثابتی را در بین نشانگرهایی مانند قدرت پیک، میانگین توان، حداقل توان، کل کار و شاخص خستگی نشان داد، که نشان می‌دهد اثرات کافئین بر عملکرد بی‌هوازی کمتر از آنچه قبلاً فرض شده بود، قوی‌تر است.

این مطالعه از یک رویکرد محتاطانه برای اعلام اثربخشی CN و CAF به‌عنوان تقویت‌کننده‌های عملکرد پشتیبانی می‌کند و نیاز به تحقیقات بیشتر برای از بین بردن روابط متعدد تأثیرگذار بر نتایج تمرین را تقویت می‌کند.

عدم وجود تغییرات قابل توجه در ضربان قلب و فشار خون قبل و بعد از ورزش از ایمنی کوتاه مدت قلبی عروقی این مکمل ها حمایت می کند.

همچنین بخوانید : قهوه گانودرما چیست؟خواص معجزه آسا برای بدن چیست؟

نتیجه

این مطالعه نشان داد که مصرف کراتین نیترات و کافئین با هم، بدون ایجاد عوارض جانبی، قدرت شناخت را در ورزشکاران تمرین مقاومتی تا هفت روز افزایش می‌دهد. با این حال، این مکمل ها عملکرد ورزشی را به طور قابل توجهی بهبود ندادند.

این مطالعه ایمنی کوتاه‌مدت این مکمل‌ها را تأیید می‌کند و تحقیقات بیشتر در مورد تأثیرات آن‌ها بر عملکرد شناختی و ورزشی در دوره‌های طولانی و در میان جمعیت‌های مختلف را توصیه می‌کند.

تحقیقات طولی ممکن است بینشی در مورد اینکه چگونه این مکمل ها بر رشد عضلانی، شبکه های سیگنال دهی عضلانی، پاسخ های هورمونی، کارایی عصبی-عضلانی و تولید نیرو تأثیر می گذارند، ارائه دهد. تحقیقات آتی باید شامل ورزشکاران زن باشد تا یافته‌ها را به گروه‌های متفاوت جنسی گسترش دهد.

پیشنهاد محصول : 

دیدگاهتان را بنویسید